כיצד משלבים בין סוג היין לסעודה חלבית או בשרית

מערכת שורש  כד חשוון, תשפ  11/22/2019

בפרק ק"ד של ספר תהילים נכתב שיין ישמח לבב אנוש - ואכן המשקה המופק מענבים מצהיל את רוחנו ומשפר את מצב הרוח שלנו כשהוא נלגם בכמות סבירה
.......................

כיצד משלבים בין סוג היין לסעודה חלבית או בשרית

צילום: Grape-man.com
בפרק ק"ד של ספר תהילים נכתב שיין ישמח לבב אנוש - ואכן המשקה המופק מענבים מצהיל את רוחנו ומשפר את מצב הרוח שלנו כשהוא נלגם בכמות סבירה. היין הוא גם תוספת מבורכת לכל סוגי הסעודות, חלביות ובשריות גם יחד, וכדי ליצור סינרגיה מוצלחת במיוחד כדאי לבחור נכון את היין האופטימלי בהתאם למרכיבי הארוחה.

יין לבן לארוחה חלבית, יין אדום לארוחה עם בשר
כלל אצבע פשוט שאותו לומדים בכל סיור יין הוא שלמאכלים חלביים כדאי לצרף יין לבן, ואילו למנות בשריות מומלץ לשדך יין אדום.
שני כללי אצבע נוספים הם שלמנות חריפות או מרות לא כדאי להוסיף יין בגלל החשש מצריבה, ושתמיד עדיף ללוות מאכלים דומיננטיים עם יין דומיננטי גם כן.

היצמדות לגישה הנ"ל מאפשרת להגיש לצד כל ארוחה יין מתאים בלי להסתבך יתר על המידה, אבל מצד שני היא מעט פשטנית, שכן ישנם שלל זני ענבים שמהם ניתן להפיק יין לבן ושלל זני ענבים שמהם ניתן לייצר יין אדום, ובאופן טבעי ישנם לא מעט הבדלים בין כל אותם יינות. בהתאם למי שרוצה חוויה קולינרית מענגת חך כדאי להתעמק קצת יותר ולמצוא את הסוג הספציפי של היין לכל מנה.

גבינות
סיור יין וגבינות הוא בילוי פופולרי מאוד שמעיד על עוצמת החיבור בין שני סוגי המטעמים הקולינריים. עבור גבינות כמו צ'דר, קשקבל או פרמזן, כלומר כאלה שנחשבות יחסית שומניות, היין המתאים ביותר הוא רוזה. עבור גבינות רוקפור הבחירה המומלצת היא יין מתקתק, עם הקממבר והברי לוגמים בדרך כלל יין לבן בעל נוכחות מובהקת (שרדונה עם גוף מלא הוא אופציה אפשרית) ולגבינות עיזים כדאי לשדך סוביניון בלאן - יין שמבוסס על ענבים לבנים מאזור בורדו שבצרפת ושעובר התססה בטמפרטורה גבוהה יחסית. בחלק מהיינות - למשל כשמדובר על סוביניון בלאן ישראלי או ניו זילנדי - נלווה להם טעם פירותי טרופי.

סלטים
סלטים הם חלק בלתי נפרד גם מסעודות חלביות וגם מסעודות בשריות, ומרכיב חשוב בתפריט שלנו באופן כללי. עם הסלטים כדאי להגיש יינות בוטיק לבנים או יין רוזה (יין בעל גוון ורדרד שמושג כשההשריה של הענבים קצרה יחסית). עוד יין שמתחבר מעולה עם סלטים הוא פינו נואר - יין שמיוצר עם זן ייחודי שצומח באקלים קריר ולמעשה נחשב קשה מאוד לגידול.

יינות לסעודה בשרית
כאמור עבור סעודות בשריות ההמלצה היא להשתמש ביינות אדומים. עם בשר של עוף צעיר כדאי להגיש יין צעיר, ולעומת זאת עבור צלי בשר בקר נדרש יין אדום עם נוכחות משמעותית. מנות של בשרים קרים מוגשות בלוויית יינות פירותיים כדי להשאיר מקום לנוכחות של פרוסות הבשר. בשר של עגל מתחבר מעולה ליין מרלו או לפינו נואר. פינו נואר - יין שמבוסס על זן ענבים שהמקור שלו הוא בצרפת, וליתר דיוק בחבל בורגון, אבל כיום הוא גדל בכל מקום בעולם שמתאפיין באקלים קריר - מתאים גם לבשר ברווז או בשר אווז, כשאל אלה אפשר לצרף גם שיראז (יין בעל גוף מלא שבמדינות מסוימות נקרא סירה).

איזה יין מתאים לקינוחי פרווה?
כפי שניתן ללמוד בכל סיור יין, המשקה שמשמח את הלבבות מתאים גם לצד מנות אחרונות. קינוחים על בסיס פירות מומלץ ללוות עם יין מוסקטו, וכשבקינוח יש מוטיב מובהק של שוקולד, היין המתאים הוא פורט (וגם יין מבעבע יכול להתחבר מצוין לשוקולד).